Konstrundan: Ida Bergman & Cecilia Lindgren

Gagnefs Konstrunda 29 – 30 mars
Öppet: Kl 11 – 17

Om utställarna

Ida Bergman f.1985, utbildad vid Konstfack, är uppvuxen i byn Björka i Gagnef och baserad söder om Stockholm. Idas skapande innefattar utöver måleri även musik, rituella performance och installationer.

Måleriet är Idas plats för lek och återhämtning. Från ett klassiskt realistiskt oljemåleri sökte Ida efter ett uttryck som var mer intuitivt och gav utrymme för de inre landskapen att ta form. Hon hittade hem i ett experimentiellt impressionistiskt måleri där materialen, slump och stundens känslomässiga tillstånd får dansa. I måleriet utforskar Ida inre och yttre landskap och i dem människans andliga relation till naturen.

Musiken och ritualen är också viktig för Idas Måleri. Ofta föds måleriet ur musik eller ritual och på samma sätt kan musik eller ritual födas ur måleriet.

Cecilia Lindgren arbetar främst med skulptur i glaserad stengodslera.

”Konst för mig är en process där jag undersöker olika känslor där jag oftast har tankarna på min barndom . På ett sätt är mitt arbete berättade, en historia om att växa upp i en småstad, familjerelationer och ensamhet.”

Om Konstrundan

Konstrundan Gagnef arrangeras av Gagnefs konst och hantverksförening med stöd av Gagnefs kommun och går av stapeln under påsk varje år. Konstrundan bjuder in till öppet hus hos Gagnefs konstnärer och konsthantverkare – både yrkesverksamma konstnärer och amatörer som brinner för sin konst. Vi bjuder på varierat utbud av konst: foto, keramik, skulptur, vävnader och målningar med mera.
Vissa deltagare väljer att öppna upp och ställa ut i sin egen ateljé, medan andra ställer ut gemensamt i olika samlingslokaler. Själva rundan (öppet hus) pågår under långfredagen och påskafton. Samlingsutställningen, som har verk av samtliga deltagare, hålls i Lindberghallen, Djurås, och det är också här Konstrundan invigs med vernissage.
Vi finns på Facebook och Instagram och nås enklast via e-post på konstgagnef@gmail.com.

Tider för Konstrundan 2024
Vernissage: 28/3 kl. 17.00-19.00 i Adelborgsalen, Lindberghallen, Djurås.
Samlingsutställning: 29/3 och 30/3 kl. 11.00 – 17.00 i Adelborgsalen, Lindberghallen, Djurås.
Öppna ateljéer: 29/3 och 30/3 kl. 11.00 – 17.00